Šanca na návrat vzducholodí?

Pri cestovaní vzducholoďou prežíva človek úplne iné pocity ako v lietadle. Dá sa to prirovnať k plavbe loďou, pretože sú veľmi pomalé, čím je ich využitie v dennej prevádzke takmer nemysliteľné a hlavne nepraktické. Hlavnou ich výhodou však je, že ich motory nenesú svoju vlastnú hmotnosť, čím na druhej strane dosahujú obrovskú nosnosť. Praktické využitie by mali napríklad pri prenášaní nadrozmerných nákladov cez málo prístupné terény.

vzducholoď

Vývoj hybridného stroja
Príkladom by mohla byť hybridná vzducholoď SkyHook JHL-40, ktorej vývoj majú na svedomí firmy Boeing a SkyHook International. Hybridná preto, že k funkcii jej pomáhajú aj motory a krídla, čo je podstatou lietadiel. Vo vývoji bol menší stroj, ktorý mal nosnosť 40 ton a dolet až 200 míl., čo bol veľmi zaujímavý projekt, no stroskotal na nedostatku financií. V súčasnosti však pracuje niekoľko firiem na podobných projektoch, medzi nimi je aj výrobca stíhačiek Lockheed, no ich budúcnosť zatiaľ nejako ružovo nevyzerá. Jedným z ďalších využití vzducholodí by mohlo byť pri hasení požiarov, pretože dokážu uniesť obrovské množstvo vody a ani manévrovanie s nimi nie je náročné. Jedinou prekážkou aj v tomto prípade je ich už spomínaná nízka rýchlosť, a tak sa zatiaľ využívajú len ako atrakcie pre turistov.

ostrovy

Najväčšie problémy
Najväčším problémom je prekonať v ľuďoch obavu z ich bezpečnosti, ktorá pretrváva hlavne kvôli nehode, známej na celom svete, ktorá sa prihodila vzducholodi s názvom Hindenburg a stala sa v roku 1937. V pamätiach ľudí zostala zapísaná ako ohnivé peklo, ktoré malo za následok takmer úplné ukončenie éry týchto cestovných prostriedkov a z myslí ľudí nevymizlo dodnes. Táto obava je však už v súčasnosti neopodstatnená, pretože vodík, extrémne výbušný plyn, ktorý túto katastrofu spôsobil, sa dnes už nepoužíva. Nahradilo ho hélium, oveľa bezpečnejšie nadnášadlo. Ďalším problémom je parkovanie, ale aj to je už takmer vyriešené. Vďaka vypnutým motorom totiž vzducholoď prestane stúpať, celú jej váhu nesie plyn, a tak je možné uložiť ju do hangára. Možno to tak nevyzerá, ale šanca, že o pár rokov tieto obrovské dopravné prostriedky opäť uvidíme vo vzduchu ako nahradia helikoptéry a lietadlá, stále žije.