
Šanca na návrat vzducholodí?
On 26. decembra 2018 byPri cestovaní vzducholoďou prežíva človek úplne iné pocity ako v lietadle. Dá sa to prirovnať k plavbe loďou, pretože sú veľmi pomalé, čím je ich využitie v dennej prevádzke takmer nemysliteľné a hlavne nepraktické. Hlavnou ich výhodou však je, že ich motory nenesú svoju vlastnú hmotnosť, čím na druhej strane dosahujú obrovskú nosnosť. Praktické využitie by mali napríklad pri prenášaní nadrozmerných nákladov cez málo prístupné terény.
Vývoj hybridného stroja
Príkladom by mohla byť hybridná vzducholoď SkyHook JHL-40, ktorej vývoj majú na svedomí firmy Boeing a SkyHook International. Hybridná preto, že k funkcii jej pomáhajú aj motory a krídla, čo je podstatou lietadiel. Vo vývoji bol menší stroj, ktorý mal nosnosť 40 ton a dolet až 200 míl., čo bol veľmi zaujímavý projekt, no stroskotal na nedostatku financií. V súčasnosti však pracuje niekoľko firiem na podobných projektoch, medzi nimi je aj výrobca stíhačiek Lockheed, no ich budúcnosť zatiaľ nejako ružovo nevyzerá. Jedným z ďalších využití vzducholodí by mohlo byť pri hasení požiarov, pretože dokážu uniesť obrovské množstvo vody a ani manévrovanie s nimi nie je náročné. Jedinou prekážkou aj v tomto prípade je ich už spomínaná nízka rýchlosť, a tak sa zatiaľ využívajú len ako atrakcie pre turistov.
Najväčšie problémy
Najväčším problémom je prekonať v ľuďoch obavu z ich bezpečnosti, ktorá pretrváva hlavne kvôli nehode, známej na celom svete, ktorá sa prihodila vzducholodi s názvom Hindenburg a stala sa v roku 1937. V pamätiach ľudí zostala zapísaná ako ohnivé peklo, ktoré malo za následok takmer úplné ukončenie éry týchto cestovných prostriedkov a z myslí ľudí nevymizlo dodnes. Táto obava je však už v súčasnosti neopodstatnená, pretože vodík, extrémne výbušný plyn, ktorý túto katastrofu spôsobil, sa dnes už nepoužíva. Nahradilo ho hélium, oveľa bezpečnejšie nadnášadlo. Ďalším problémom je parkovanie, ale aj to je už takmer vyriešené. Vďaka vypnutým motorom totiž vzducholoď prestane stúpať, celú jej váhu nesie plyn, a tak je možné uložiť ju do hangára. Možno to tak nevyzerá, ale šanca, že o pár rokov tieto obrovské dopravné prostriedky opäť uvidíme vo vzduchu ako nahradia helikoptéry a lietadlá, stále žije.
Archív
- január 2023
- jún 2022
- máj 2022
- marec 2022
- december 2021
- november 2021
- september 2021
- august 2021
- júl 2021
- jún 2021
- máj 2021
- apríl 2021
- január 2021
- november 2020
- október 2020
- september 2020
- august 2020
- máj 2020
- marec 2020
- február 2020
- január 2020
- november 2019
- október 2019
- september 2019
- august 2019
- júl 2019
- máj 2019
- február 2019
- január 2019
- december 2018
- november 2018
- október 2018
- september 2018
- august 2018
- júl 2018
- jún 2018
- máj 2018
- apríl 2018
- marec 2018
- február 2018
- január 2018
- december 2017
- november 2017
- október 2017
- september 2017
- august 2017
- júl 2017
- jún 2017
- máj 2017
Calendar
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |